Klimatgruppen

Välkommen till klimatgruppen i Norrköping!

Tycker du också att omställningen till ett fossilfritt samhälle går alldeles för långsamt? Kom och vänd din oro till handlingskraft! Klimatgruppen startades av Elin, Sandra och Helen i november 2018 och består av ca 30 personer. Vi träffas en gång i månaden på Naturarium i Norrköping för att gemensamt skapa aktiviter för att påverka den lokala politiken och folkbilda allmänheten. Mötestider för våren 2019 finner du nedan. Det krävs ingen föranmälan, det är bara att dyka upp! Vi bjuder på enkelt fika.

Vill du gå med i gruppen eller har frågor?

Du är välkommen att kontakta Elin Sjökvist via e-post till elin.sjokvistme.com

Gruppmöten Klimatgruppen

Klimatgruppen har träffats varje månad under våren 2019 och kommer att fortsätta efter sommaren. Nästa möte är tisdag 27 augusti kl 18-20 på Naturarium. Anmäl gärna ditt deltagande till Elin så att vi vet hur mycket fika vi ska ordna.

Klimatstrejker varje fredag

Under sommaren rekommenderar vi alla klimat- och miljöintresserade att delta i klimatstrejkerna Fridays For Future som sker i Hörsalsparken varje fredag kl 12-14. Facebook: #Norrköpings Fridays For Future och Instagram: #klimatstrejk.nrk

Medborgarförslag

Medlemmarna i Klimatgruppen har arbetat fram fyra medborgarförslag.

2019-05-24: Klimatnödläge

2019-05-07: Bygga i trä

2019-02-05: Klimatplan

2019-02-05: Solenergiutbyggnad

Några av medlemmarna i klimatgruppen under möte på Naturarium.

Klimatgruppen medverkade på Nyårspromenaden tillsammans med flera andra föreningar och uppmanade vandrarna att avge klimatlöften inför 2019. Över 300 löften hängdes upp på remsor.