Naturvårdande insats i Finspång

Vill du hjälpa till att göra en naturvårdande insats i Finspång?

På Eliantorps motorbana i Finspång trivs många blommande örter och insekter som är knutna till öppna sandmarker. Här finns exempelvis guldsandbi, silvergökbi, mörkgökbi och bräsmabärfis. Dock är markerna hela tiden utsatta för igenväxning av bland annat lupiner, tall och björk och det är svårt att få ihop resurser för att röja bort dessa. Alla som vill får därför gärna följa med och hjälpa till med röjningen. Ta gärna med egna handskar och redskap om du har. Miljöansvarig på klubben kommer inledningsvis att berätta om klubbens arbete för den biologiska mångfalden. Fika utlovas! Kontakter har även tagits med Finspångskretsen och hoppas att detta kan bli en kommunöverskridande insats.

Tid och plats

Datum: Söndag den 11 augusti
Tid: 14.00 (efter deras träning på crossbanan) till cirka k. 17-18.
Plats: Eliantorps morbana söder om Falla i Finspångs kommun. Det tar ca 30 min att köra från Norrköping och smidigast är troligen vägen via Skärblacka upp på väg 215.

Samåk gärna

De som vill samåka får gärna organisera upp detta tillsammans, lämpligen från Hospitalsgatan/Norra promenaden eller Plantagen cirka kl 13.20. Milersättning utgår till de som kör samåkningsbilar.

Meddela ditt deltagande

Meddela deltagande till marikasjodin@hotmail.com eller 0733-87 91 61 ifall du vill komma och eventuella allergier angående fikat. Marika möter upp på motorbanan.