Tillsyn av vandringsleder

Vi i Naturskyddsföreningen Norrköping har under några år hjälpt kommunen med viss tillsyn och lättare skötsel av ett antal vandringsleder inom Norrköpings kommun. För detta uppdrag får föreningen ekonomisk ersättning.

Tillsyn sker tre gånger per år

Tillsynen sker tre gånger per år. En gång på våren under mars, april eller maj, en gång under sommaren under juni, juli eller augusti och en gång under hösten under september eller oktober.. I tillsynen ingår att se över märkning av leden, skyltar, spänger, eldstäder, vindskydd, bänkar, bord och dylika anläggningar som ligger vid vandringslederna. Om något är skadat eller saknas rapporteras det till Agnes Ekman Söderholm, som är föreningens kontaktperson mellan tillsynsansvariga och kommunen.

I skötseln ingår att städa stigen och den närmsta omgivningen från skräp (närmsta omgivningen innebär ungefär så långt som man ser från stigen). Man plockar så mycket skräp man orkar bära. Resten får rapporteras till Agnes. I skötseln ingår också att med sekatör/busksax klippa bort grenar, ris och dylikt som står för nära stigen. Man klipper så mycket så man inte får grenar eller ris på sig då man går stigen.

Vill du hjälpa till?

Vi söker nu två nya medlemmar som vill göra tillsyn på Prästgårdsleden i Skärblacka och Marmorbruksleden i Kolmården. Är det du vi söker? Uppdraget är ideellt men vi betalar ut reseersättning till dig. Om du är intresserad kan du fylla i kontaktformuläret nedan så kontaktar vi dig.

Uppstartsmöte

Torsdag den 22 mars kl. 17.30 är det uppstartsmöte för alla tillsynsansvariga. Då får vi träffa friluftsstrateg Lina som jobbar på kommunen. Bra tillfälle att få veta mer om uppdraget.