Sluta subventionera flygplatsen

Inom kort ska politikerna i Norrköping besluta om vi ska fortsätta att subventionera Norrköpings flygplats och eventuell flyglinje. Subventionen är idag cirka 24 miljoner kronor per år, och när Münchenlinjen drevs dessutom 15 miljoner kronor per år till flygbolaget. Om subventionen upphör är det troligt att flygplatsen får lägga ner.

Naturskyddsföreningen i Norrköping uppmanar politikerna att ta det rätta beslutet: Sluta subventionera flygplatsen. Här är några anledningar.

• Om flygplatsen läggs ner skulle det innebära stora vinster för kommunen. De centrala och östra delarna av staden kan byggas ut på ett klimatsmart sätt och naturen runt Norrköping kan skonas från exploateringar.
  • Klimatkrisen är akut. Västvärlden måste omedelbart dra ner på koldioxidutsläppen om vi ska ha en chans att ge dagens och kommande generationer en dräglig tillvaro. Flyget orsakar en stor del av svenskarnas klimatpåverkan. Vi behöver bland annat minska flygandet för att klara klimatmålen. Oavsett hur mycket eller lite det totala flygresandet skulle minska, om Norrköpings flygplats lades ner, ger ett slut på subventionerna en signal om att kommunen tar ansvar i klimatkrisen.
  • Teknik för elflyg med dagens kapacitet finns inte. Det dröjer mycket länge, om det någonsin kommer. Och då kan Norrköpingsbor ta tåget till de statliga flygplatserna.
  • Idag subventioneras flyget genom skatte- och momsbefrielser. Att kommunen dessutom stöttar med pengar till flygbiljetterna ger flygbolagen ordentliga konkurrensfördelar jämfört med andra trafikslag.
  • De reguljära flyglinjerna som gick från Norrköping användes inte i någon stor utsträckning av näringslivet. Det stämmer inte att ett flyg från Norrköping skulle betyda mycket för kommunen.
  • Att ha tre internationella flygplatser inom 10 mil i en region med betydligt mindre befolkning än runt flygplatser på kontinenten och i England är orimligt.
  • Efter att flyglinjen till München gick i konkurs, i februari 2019, har inget nytt reguljärflyg gått att uppbringa.
  • Kommunen, näringslivet och alla invånare behöver inrikta sig på hållbara lösningar. Inte bygga in oss i fossilberoende teknik.

Det är dags att politikerna i Norrköping tar ett ledarskap i klimat- och miljöfrågorna. Sluta subventionera flygplatsen!

Stefan Arrelid

Ordförande Naturskyddsföreningen Norrköping