Slåtterdagen på Nybyggeängen 2021

Den första av årets slåtterdagar på Nybyggeängen har genomförts, med Göran som Primus motor, där även Jan och Jan-Anders lagt ner mycket förarbete med Slåtterbalken. I skönt, inte för varmt sommarväder satte många igång med räfsningen av det redan slagna, medan andra tog fram de nyslipade liarna och började skära gräset högre upp. Det gick med iver och fart. Ove tog fram dragspelet och småningom blev det fika och sång kring Ove och Bosse. Under tiden fortsatte Tudi och Dagny förberedelserna för lunchen med traditionsenlig ärtsoppa, smör, ost och bröd med dryck. Läskande goda vattenmeloner smakade gott före kaffe med morotskaka. Mätta och mycket nöjda med dagens arbete, åhörde vi när Harriet berättade lite om de 30 år som gått sedan första slåttern på ängen. Sedan sjöng hon den innehållsrika jubileumsvisa hon skrivit. Därefter allsång och tankar på nästa slåtterdag om en vecka. Vi var 26 deltagare. Låter det trevligt? Du är välkommen att vara med. Se vårt program

Två personer sittandes och en person som står upp och sjungerSittandes personer på en bänk och i gräsetPersoner stående vid ett bord med matTre personer sitter på en bänk och ler in i kameran. En håller i ett dragspel

Personer som slår med lie på ängen

Göran slipar lie

Personer som slår med lie