Vi besökte den europeiska urskogen i östra Polen

Vi rekommenderar alla att ta chansen att besöka Białowieżas-skogen. Det var en enastående upplevelse!

Naturskyddsföreningen i Norrköping arrangerade den 4-8 maj en medlemsresa till Bialowiezaskogen, en urskog som sträcker sig över ett vidsträckt område på båda sidor av gränsen till Polen och Vitryssland.

Vi var 19 glada resenärer från Naturskyddsföreningen som var med på resan till Polen.

En del reste med flyg/hyrbuss och några med färja/tåg/buss och alla kom fram ungefär samtidigt till det trevliga hotellet Zubrowka Bialowieza väldigt nära skogen.

Före resan hade vi en hel del bestyr att hitta en bra guider men bara en vecka före avresan fick vi en fullträff när vi fick kontakt med en lokal guide Mateusz Szymura. Med väldigt kort varsel fick vi ett bra program med förstklassiga guider. Vi fick uppleva flera trevliga guidningar i skogen och också till fågelsjön Siemianowka. En tidig morgon hade vi en guidad tur i området för att se visenter i det fria och efter mycket letande fick vi till sist se två individer ett hundratal meter från landsvägen. De som senare samma dag gjorde turen till fågelsjön Siemianowka hade turen att på nära håll se två visenter alldeles intill vägen.

Tyvärr kommer Polen att fortsätta avverka i Białowieżas-skogen utanför själva nationalparken (som utgör ca 17% av skogsområdet) trots en order från EU: s högsta domstol att stoppa avverkningen. Polska TV-stationen TVN24 har visat bilder av maskiner som avverkar träd i Białowieża-skogen, som har listats på Unescos världsarvslista.

Framtiden för den fantastiska urskogen och djuren som lever där är mycket oviss. Läs gärna artikeln i Sveriges Natur från 16 juni 2017:

Polen – bromskloss för miljön i Europa (länk öppnas i ny flik)