Vadå fräsch på riktigt?

Den här veckan är det Miljövänliga veckan! Tillsammans skapar vi uppmärksamhet kring grejerna vi har i badrumsskåpet.

I grejerna vi gnor in i huden för att hålla oss fräscha, finns ironiskt nog många ofräscha ämnen. Det beror på att lagarna är för tama och inte skyddar oss som de borde. Därför hamnar hälso- och miljöfarliga ämnen i våra kroppar. Och så småningom, om de inte rensas bort i reningsverken, ute i naturen.

I deodoranter, läppstift och cerat kan man hitta hormonstörande ämnen. I schampo och tvål finns bland annat doftämnen som kan ge kontaktallergi.

Hormonrubbningar, allergier och förstörd natur är inte det resultat som man vill ha av hygienprodukter. De ska självklart inte bara verka fräscha, utan vara fräscha på riktigt. Miljömärkta produkter har kollats så att ingredienserna är säkra både för din hälsa och miljön.

Kruxet är att utbudet av miljömärkt fortfarande är skralt i tvålhyllorna . Därför behöver du och jag visa butikerna att vi vill ha fler miljömärkta tvålar – och andra hygienprodukter. På samma sätt som vi vant oss vid att det finns ett brett utbud på hyllorna för tvättmedel och diskmedel.

Börja med att testa en tvål som är märkt med Bra Miljöval eller Svanen. Sedan kan du ta nästa steg och prova miljömärkt duschkräm, hudkräm, schampo och balsam. Tillsammans skapar vi revolution i tvålhyllan!

Om Miljövänliga Veckan

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Veckan infaller alltid vecka 40 – i år 30 september till 8 oktober – och brukar betyda en enorm aktivitet runt om i landet. Målet är att få konsumenter att uppmärksamma en produkt, dess miljöproblematik och vad man kan köpa i stället. Tack vare bland annat Miljövänliga Veckan blir sortimentet i butikerna allt mer miljöanpassat. Undersökningen är en del av Naturskyddsföreningens återkommande arrangemang Miljövänliga Veckan.

Detta inlägg har kategorierna HMV. Bokmärk länken.