Upptakt inför Miljövänliga veckan

Lördagen den 9 september träffades ett tjugotal medlemmar på den regionala upptakten inför miljövänliga veckan. Vi fick en mycket intressant föreläsning av Kristina Volkova Hellström, sakkunnig miljögifter på Rikskansliet i Stockholm, om utmaningarna med produkterna i badrumsskåpet. Kampanjen ”Fräsch på riktigt” syftar till att fler ska välja miljömärkt tvål, schampo och andra kosmetiska och hygienprodukter. Bra Miljöval och Svanen ser till att allt innehåll – oavsett om det är syntetiskt eller naturligt är ok för hälsa och miljö. Vi tycker att miljömärkningarna gör det som lagstiftningen egentligen borde göra.

Så häng med, byt till miljömärkt. Det gör skillnad!

Det är busenkelt att göra sina egna kosmetikaprodukter! Under upptakten gjorde medlemmarna eget läppbalsam.

Kristina Volkova Hellström föreläser om farliga ämnen i kosmetiska och hur man undviker dessa genom att välja miljömärkt.

Kristina Volkova Hellström föreläser om farliga ämnen i kosmetika och hur man undviker dessa genom att välja miljömärkt.

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Veckan infaller alltid vecka 40 – i år 30 september till 8 oktober – och brukar betyda en enorm aktivitet runt om i landet. Målet är att få konsumenter att uppmärksamma en produkt, dess miljöproblematik och vad man kan köpa i stället. Tack vare bland annat Miljövänliga Veckan blir sortimentet i butikerna allt mer miljöanpassat. Undersökningen är en del av Naturskyddsföreningens återkommande arrangemang Miljövänliga Veckan.

Läs gärna mer om vår HMV-grupp i föreningen.

Detta inlägg har kategorierna HMV. Bokmärk länken.