Stor miljövinst när kläder byts

Lördagen den 6 april arrangerade Naturskyddsföreningen Sveriges största klädbytardag för tionde året i rad. Klädbytardagen anordnas över hela landet och självklart även här i Norrköping, närmare bestämt i Kulturkvarteret Hallarna. Antalet besökare slog rekord! Totalt kom 177 personer som bytte 638 plagg! Det betyder att cirka 80 % av alla kläder som lämnades in direkt fick en ny ägare. Resten lämnade vi till Myrorna som tackar för gåvan!

– Det är en stor besparing av naturresurser att byta eller handla second hand jämfört med att köpa nya kläder. Trots det är det fortfarande vanligare att slänga kläder än att återanvända dem. Det vill vi ändra på, säger Agnes Ekman Söderholm, ledamot i styrelsen och ansvarig för Klädbytardagen här i Norrköping.

Klädbyte ren miljövinst

3 av 5 svenskar tycker att de äger för mycket kläder. Men fulla garderober till trots köper svenskarna varje år cirka 14 kilo nya kläder och textilier. Miljön drabbas samtidigt hårt genom att det går åt mycket vatten, kemikalier och energi både vid odlingen av bomullen och när tyget tillverkas. För att producera tyg till ett par vanliga jeans går det till åt ca 10 000 liter vatten. Genom att öka livslängden från 2,2 år – som är genomsnitt för ett plagg – med 9 månader, minskar klimatpåverkan med 27 procent och vattenanvändningen med 33 procent. Att byta kläder med andra är ett av flera sätt att låta kläderna leva länge. Laga, ändra och skänka till insamling är andra miljösmarta tips.

Klädbytardagen har erhållit Avfall Sveriges utmärkelse ”Miljönär-vänlig”.

Mer info på www.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen