Samhällets planering är viktig för en hållbar framtid – hjälp oss!

Naturskyddsföreningens plangrupp vill bli större och du som är intresserad kan anmäla dig till Anders via anders.wennerblad@telia.com eller 0731-500 368. Ring vid frågor.

Du kan börja med att delta på vårt möte torsdagen den 20/10 kl. 17.00-18.30 på Naturarium, Ö. Promenaden 7 A. Då kan du bekanta dig med vårt arbete, komma med impulser och tankar och lära känna oss. Hoppas vi hörs och ses.

Vi granskar kommunens detaljplaner och översiktsplaner (ÖP) med mera och yttrar oss då vi hittar förbättringspotentialer. Kommunen jobbar just nu med en ny ÖP, ett viktigt ärende vi kommer titta på. Stämmer planerna med mål, lagar och naturhänsyn med mera?
Vi vill skydda tätortsnära skogar, parker och jordbruksmark samt ha hållbara transportsystem, flera och bättre cykelbanor och bra kollektivtrafik. Vi värnar strandskyddet.

Vi har få möten fysiskt men samarbetar via nätet och telefon.

Många nya områden har små grönytor, mycket asfalt och P-platser trots närhet till centrum och med utbyggda cykelbanor och bra kollektivtrafik. Andra nya detaljplaner med många bostäder saknar både cykelbana, service och kollektivtrafik. Foto ovan från nya kvarter i Rambodal där barnen fått övergångställe inne på gården för att nå en liten lekplats omgiven av asfalt och bilparkeringar åt alla håll. Vi har yttrat oss.