Rekordmånga städade Esterön

På lördagen den 24 augusti var det dags för Naturskyddsföreningens årliga skräpplockning på Esterön. Denna gång deltog rekordmånga, 20 stycken personer, varav flera var barn.

– Att det var så många deltagare glädjer föreningen och det verkar som att deltagarna hade en bra dag på ön. Att det kom flera barnfamiljer känns väldigt bra! Jag tycker att det är viktigt att barnen får se att skräp inte är en del av naturen och att de kan hjälpa till för att göra vår natur till en bättre plats för alla, säger Marika Sjödin som i år höll i aktiviteten på plats.

Till slut fick deltagarna ihop ungefär 15 säckar med skräp. Som tidigare år bestod stora delar av skräpet av plast, frigolit, burkar och flaskor. Dessutom hittade några av deltagarna saker som kan återanvändas, så som en blå liten hink som passar utmärkt för att bygga sandslott.

– Vi hoppas så klart att lika många vill vara med och plocka skräp på Esterön nästa år också, säger Marika Sjödin.

Deltagarna på Esterön

Delar av gänget som plockade skräp på Esterön.

Skylt med texten Esterön