Öppet brev

Vi har skickat ett öppet brev till Olle Vikmång, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping:

Hej!

Naturskyddsföreningen i Norrköping undrar över hur kommunen aktivt arbetar för att nå mål nr 11, i Agenda 2030; Hållbara städer och samhällen.

Inte minst tänker vi då på natur och grönska i stadsmiljö, som nu ständigt tas upp i olika forum. Och varför är natur och grönska i stadsmiljö så viktigt? Klimatförändringarna, samt förlusten av biologisk mångfald gör att det finns ett stort behov av att arbeta mer aktivt för att ta vara på befintlig grönska och dessutom anlägga fler grönområden och parker i stadsmiljön.

Parker, grönområden och natur är nödvändiga för människors fysiska och psykiska välbefinnande. Stadens ekosystem är en resurs för att ta hand om dagvatten, sänka temperaturer, rena luft och vatten samt minska buller. Grönska och natur ger möjlighet till vila och återhämtning och är viktiga för lek och rekreation. Samtidigt är staden en viktig livsmiljö för djur och växter som inte längre får plats i jordbruks- eller skogsbrukslandskapet.

Det finns tre etappmål för att nå mål nr 11, Hållbara städer och samhällen.

Etappmål för att öka andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik. Andelen persontransporter med kollektivtrafik, cykel och gång i Sverige ska vara minst 25 procent 2025, uttryckt i personkilometer, i riktning mot att på sikt fördubbla andelen för gång-, cykel och kollektivtrafik.

Etappmål om metod för stadsgrönska och ekosystemtjänster i urbana miljöer. Kommunerna ska senast 2020 ha tillgång till en utvecklad metod för att ta tillvara och integrera stadsgrönska och ekosystemtjänster i urbana miljöer vid planering, byggande och förvaltning i städer och tätorter.

Etappmål om integrering av stadsgrönska och ekosystemtjänster i urbana miljöer En majoritet av kommunerna ska senast 2025 ta tillvara och integrera stadsgrönska och ekosystemtjänster i urbana miljöer vid planering, byggande och förvaltning i städer och tätorter.

Kommunen har ju även antagit ett dokument ´´Riktlinjer för ekosystemtjänster´´ 2017, vilket är väldigt bra.

Med detta brev till dig, önskar vi en dialog hur vi når målet om Hållbar samhällsutveckling i Norrköping enligt de tre etappmålen i Agenda 2030 och i kommunens Riktlinjer för ekosystemtjänster.

Som ni väl känner till värnar vi i Naturskyddsföreningen miljön, naturen och klimatet.

Norrköping 2021-01-26

Styrelsen via