Nu har de första gästerna flyttat in

Insektshotell på en lada vid Nybyggeängen

Nu har insektshotellet, på en lada vid Nybyggeängen, börjat ta emot gäster. I måndags hade de första gästerna flyttat in (markerat A och B i bilden).

Vad är ett insektshotell?

Insektshotell, även kallat bihotell, är en av människan byggd konstruktion där insekter ska kunna bo och övervintra. Ett insektshotell kan därför liknas vid en fågelholk för insekter.

Här kan du läsa mer om hur du bygger ett enkelt bihotell.

Varför behövs insektshotell?

Det kan vara svårt att hitta någonstans att bo för en del bin och andra insekter. Utarmningen av deras livsmiljöer utgör ett stort hot. Det gamla småskaliga odlingslandskapet har försvunnit och det finns idag för lite blommor och variation i odlingslandskapet. Men bina och andra insekter trivs bra i många trädgårdar och där kan du hjälpa dem genom att erbjuda husrum och växter som de gillar!

Bli bi-vänlig

Naturskyddsföreningen jobbar för fler blomsterängar som ger pollen och nektar, bygger vildbihotell och påverkar makthavare att ställa om till en mer ekologisk politik. Tillsammans skapar vi världens bi-vänligaste land.

Läs mer om Naturskyddsföreningens projekt ”Bli bi-vänlig”