Miljövänliga veckan

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Kampanjveckan är alltid vecka 40 – i år 28 september till 6 oktober. Målet är att uppmärksamma vår ohållbara konsumtion av kläder, prylar och möbler och vad man kan göra i stället för att köpa nytt. Tidigare har kampanjveckan bidragit till att sortimentet i butikerna blivit allt mer miljöanpassat.

Gör en insats för miljön – fixa grejen och shoppa mindre

Visst kan det vara kul att shoppa. Men ungefär en tiondel av våra klimatutsläpp kommer från konsumtion av prylar och kläder. Genom att ta hand om och reparera grejer du redan har bidrar du till lägre klimatpåverkan, mindre avfall – och du sparar både på jordens resurser och dina pengar. Under Miljövänliga Veckan sätter Naturskyddsföreningen fokus på vår ohållbara konsumtion. Runt om i landet hjälps vi åt för att tillsammans köpa mindre nya prylar och ge tips på hur man kan laga och fixa saker. Det är ofta inte så svårt.

På Naturskyddsföreningens sajt fixagrejen.nu finns många tips samlade. Tveka inte heller att ta hjälp av yrkesproffs när det är knivigare saker, som lampor, skor och möbler som behöver lagas.