Klimatlöften

Under den traditionella nyårspromenaden var det hundratals människor som avgav nyårslöften med koppling till klimatet. Nyårslöften anses ofta tyvärr vara lättare att avge än att hålla. Nu när det ungefär är en månad sedan det nya året firades in så kan det vara läge att fundera över vilket löfte du gav. Vi hoppas förstås att du satte ett rimligt löfte som inte var alltför vagt eller abstrakt, och att du eventuellt har delmål att jobba mot.

Till skillnad från nyårslöften kan du avge ett klimatlöfte idag och fylla på med fler under hela året! Nedan ger vi dig ett gäng tips på vad du kan göra för klimatet. Tillsammans klimatmaxar vi!

Gå med i en miljöorganisation. (t.ex. Naturskyddsföreningen 🙂 ).

Engagera mig för klimatfrågan inom miljöorganisationen (t.ex. Klimatgruppen i Norrköping).

Lära mig mer om klimatfrågan genom att till exempel.

• Gå med i en studiecirkel om klimat och hållbar framtid.
  • Läs en relevant bok.
  • Prenumerera på en klimat- och miljötidning.
  • Gå på en föreläsning om klimatfrågan (t.ex. 11 och 27 mars genom Naturskyddsföreningen).
  • Ordna en föreläsning för dina kompisar och med en föreläsare från t.ex. SMHI, universitetet eller Naturskyddsföreningen.
  • Ordna en diskussionskväll om klimatet med dina kompisar.

Skriv en insändare till tidningen.

Posta minst ett inlägg i månaden om klimatfrågan i mina sociala medier.

Trycka på politikerna i kommunen att kommunen gör sin del i Parisöverenskommelsen.

• Genom att lämna in ett medborgarförslag.
  • Genom att hjälpa till i Naturskyddsföreningen Norrköpings Valgrupp som granskar kommunala partiernas miljöarbete och ordnar en politikerträff 10 september 2019.

Uppvakta landstingspolitiker.

Uppvakta riksdagspolitiker.

Ta del av miljöplanen för din arbetsplats eller skola.

Föreslå att företaget/arbetsplatsen/skolan gör en klimatplan i linje med Parisöverenskommelsen. Förslag på åtgärder:

• Sluta eller minska flygandet.
  • Sluta eller minska bilåkandet. Gå, cykla eller åka kollektivt istället.
  • Sätt upp laddstolpar för elbilar.
  • Transporter med tåg istället för bil och flyg.
  • Samordna transporter.
  • Minska energiåtgången för byggnaderna och elektrisk utrustning.
  • Övergå till förnybara energikällor.
  • Tillverka klimatsmarta produkter.
  • Övergå till vegetarisk mat.

Trycka på min hyresvärd eller bostadsförening att minska klimatutsläppen enligt Parisöverenskommelsen. Förslag på åtgärder:

• Undersöka klimatutsläppen.
  • Sätt upp laddstolpar för elbilar.
  • Sätta upp solceller.

Göra förändringar i mitt eget liv och familj.

Vad vill du göra?