Holkar i Bråborg

En av våra mycket aktiva medlemmar Göran Esbjörnsson har sammanfattat sin utfärd till de vackra ekbackarna i Bråborg den 17 mars.

Vi började med att rensa sju småfågelholkar som jag har satt upp vid Bråborgs skola, samt inspektera en kattuggleholk som skänkts av Lena Johansson. Vid Bråborgs ekbackar i naturreservatet hade en grov ek med en kattuggleholk fallit omkull. Den kattuggleholken satte jag upp för cirka 25 år sedan tillsammans med Colin Messer, en mycket duktig fågelskådare och aktiv medlem både i vår förening och fågelföreningen FiNk. Bosse Ringdahl, som var en mycket naturintresserad person och initiativtagare till Rhododendronparken vid Motala ström, tillverkade holken i ett ALU-projekt plus ett 100-tal småfågelholkar som sattes upp i Promenaderna. Nu har den fått ett nytt tak och botten och satts upp igen.

Vi avslutade eftermiddagen med att plocka plastskräp på strandängarna vid Bråborg och det hela kröntes med att vi tre (Göran Esbjörnsson, Cecilia Ambjörn och Lena Johansson) fick se en raritet, nämligen den svarthakade buskskvättan, som nu var där på sitt tredje dygn.

Göran Esbjörnsson, hedersmedlem i Norrköpingskretsen.

Gammal ek med fågelholk

Inget för den höjdrädde. Göran klättrar utan problem upp i den stora eken. Foto: Lena Johansson

Cecilia och Lena vid stor ek.

Cecilia och Lena – riktiga eldsjälar!