Hållbart mode helt gratis

I genomsnitt har vi svenskar över 120 plagg i garderoben. Ändå är vi många som står där på morgonen och undrar vad vi ska ha på oss. En ny topp kostar ibland inte mer än en kaffe latte och de stora butikskedjorna får in nya kläder varje vecka. Då är det lätt att handla nytt och vi shoppar kläder och textil som aldrig förr, 13 kilo per person och år.

Men snabbmodet och nya inredningstrender hotar miljön och oss själva på sikt. Bomullsodlingen och klädindustrin förbrukar stora mängder vatten, kemikalier och energi. För att producera bomull och tyg till ett par vanliga jeans går det t ex åt cirka 10 000 liter vatten. De som odlar bomullen och syr vår kläder lever ofta under mycket svåra förhållanden med låg lön.

Samtidigt är det fler och fler som inser att klädintresset går att kombinera med hållbart mode. På Sveriges största klädbytardag den 14 april kan du göra en insats för miljön samtidigt som du får en ny vårgarderob helt gratis. Det kommer att ordnas klädbytardagar i hela Sverige och Norge och på flera platser i Danmark. Det är enkelt, roligt, miljövänligt och kostar inte en krona.

Kom på vår Klädbytardag den 14 april

Här i Norrköping kommer Klädbytardagen att ske i Hallarna, Tunnbindaregatan 37. Ta med dig max fem rena plagg i fint skick. För varje plagg du lämnar kan du välja ett nytt! Inlämning mellan kl. 10.30-11.30. Utlämning startar kl. 12.00. Vi kommer att sälja fika.

För frågor kontakta Kerstin på  070–1731159, kvickroten@hotmail.com