Guidad tur på ETC Solpark i Katrineholm

Vy från parkeringen. Foto: Christer Widlund

Är du nyfiken på solenergi och vill veta mer om hur det fungerar med solpaneler? Då rekommenderar vi dig att besöka den publika solcellsparken i Katrineholm.

Den 27 augusti ordnade Naturskyddsföreningen Norrköping en utflykt för medlemmarna till ETC:s Solpark under en av de så kallade Kullendagarna. Det var en fantastisk fin dag med strålande sol, helt enkelt en perfekt dag för att besöka en solpark. När vi anlände till solcellsparken möttes vi av rader av solceller och en bit bort på kullen där huset med café, butik och föreläsningssal ligger, syntes flera olika och märkliga anordningar. Här finns nämligen en uppsjö av olika typer av solceller som tillsammans visar på den mångfald av lösningar som finns.

Johan Ehrenberg, grundare av ETC och vd för produktionsbolaget ETC Utveckling, inledde besöket med en föreläsning. Det är tydligt hur mycket Johan brinner för solenergin och han talar oerhört engagerat och argumenterar för hur den kan rädda världen. Johan guidade oss runt anläggningen och vi fick titta på de olika solcellsanläggningarna och elbilarna samt kliva in i ett av de växthus som nu byggs upp i ena delen av solparken. Växthusen är täckta av solceller och här odlas tomater. Detta sker i samarbete med Stefan Sundström som själv fermenterar (syrar) delar av tomatskörden. Johan visade även deras nya satsning på att producera biokol. Biokolet ska sedan användas som en form av gödsel till odlingarna. Tanken är att generera ett klimatpositivt kretslopp.

Solhuset med butik och café. Johan Ehrenberg föreläser för besökarna.

Solhuset med butik och café. Johan Ehrenberg föreläser för besökarna. Foto: Christer Widlund

Johan Ehrenberg visar parkens minsta elbil. Foto: Christer Widlund

Växthuset som är täckt med solceller. Foto: Christer Widlund

ETC tomater är långsamt växande och mycket goda. Foto: Christer Widlund

ETC Solpark i Katrineholm ordnar guidade visningar, föreläsningar och konferenser. För de som vill sätta upp sina solpaneler själva har de kurser i montering. De har nu även dragit igång seminarieverksamhet med författarträffar, och kurser om allt ifrån solenergi och ekologisk tomatodling till biodling och solgrillning.

Läs mer om ETC El på deras webbplats (länken öppnas i nytt fönster)

Bra Miljöval

ETC El är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Genom att välja el märkt med Bra Miljöval gör du en stor insats för miljön på ett enkelt och billigt sätt.

Läs mer om miljömärkningen av el (länken öppnas i nytt fönster.

För bra för att vara sant?

Solceller är ett av de mest skonsamma sätten att producera el för miljön men som allt annat, har solenergi sina goda och sina sämre sidor. Naturskyddsföreningen har sammanställt några av de vanligaste frågorna och svaren om solceller och deras miljöpåverkan. Läs gärna mer om detta i Klimatbloggen (länken öppnas i nytt fönster).