Fixa istället för att kasta

Idag lördagen den 29 september 2018 startar Miljövänliga veckan. I år är temat Fixa grejen och vi vill uppmuntra människor att ta vara på saker och reparera oftare, för miljön och klimatets skull.

I Sverige konsumerar vi som om vi hade mer än fyra jordklot att leva på. Det är ohållbart. Vi köper nytt, byter ut och slänger i alldeles för högt tempo. Vi måste tänka om och börja se värdet i de grejer vi har.

Vår höga konsumtion av nya prylar ger mycket avfall och klimatpåverkan. De som har som yrke att laga åt andra och de som lagar själva är verkliga miljöhjältar.

Butikerna och företagen har en viktig roll att spela genom att erbjuda reparation istället för att varan kasseras eller återvinnas. Det här är något vi hoppas kommer att öka i framtiden.

Sänkt moms
Momsen för mindre reparationer av cyklar, skor, lädervaror, kläder och hemtextilier sänktes 2017 från 25 procent till 12 procent. Skälet att få fler att laga eller ändra redan tillverkade varor istället för att köpa nytt, och därmed också bidra till ökad sysselsättning.

fixagrejen.nu

På Naturskyddsföreningens fixagrejen.nu finns många tips på hur du lagar och vårdar. Vi hoppas att du, liksom vi, vill fixa istället för att kasta!

Om Miljövänliga Veckan

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Veckan infaller alltid vecka 40 – i år 29 september till 7 oktober – och brukar ge stor aktivitet runt om i landet. Målet är att uppmärksamma vår konsumtion, miljöproblematiken förenat med den och vad man kan göra i stället för att köpa nytt. Temat Fixa grejen är nytt, tidigare har Miljövänliga Veckan bidragit till att sortimentet i butikerna blivit allt mer miljöanpassat.

Detta inlägg har kategorierna HMV. Bokmärk länken.