Skydda mer natur

83 % av allmänheten tycker att det är viktigt att skydda natur

Den tätortsnära naturen är mycket viktig för stadsborna folkhälsa, den biologiska mångfalden och en positiv påverkan mot klimatförändringar. Enligt artikel i Norrköpings tidningar den 20 november framgår att Norrköpingsbor har närmast till naturen i länet. Det kan vi tacka tidigare kommunekologer och kloka politiker över, som har skyddat natur genom bildande av kommunala naturreservat samt Länsstyrelsen i Östergötlands bildande av naturreservat i kommunen. Samma artikel presenterar kort resultatet från en undersökning från Kantar Sifo. Enligt den tycker 83 % av allmänheten att det är viktigt att skydda natur. Drygt två av tre instämmer helt eller delvis i att naturreservat och nationalparker är viktiga för deras utomhusaktiviteter.

Åksjön blir inte naturreservat

Den nu styrande majoriteten i Norrköping har inte haft lika höga ambitioner att fortsätta skydda natur. På senaste mötet med Tekniska nämnden i Norrköping beslutades att inte skydda tjäderskogen vid Åksjön i Kolmården. Vi i Naturskyddsföreningen vill att området ska skyddas som en åtgärd för att långsiktigt säkra tjäderpopulationen i Kolmården. Skogsavverkningen gör att tjädern får allt svårare att finna bra spelplatser med gammal tallskog och bra blåbärsskog för tjäderhönor och deras ungars födosökande.

Skydd av mer natur särskilt viktigt när kommunen växer

Naturskyddsföreningen har under många år framfört behovet att skydda Abborrebergsskogen som naturreservat, då den har ett stort värde för närboendes rekreation och även höga biologiska inslag som behöver skyddas. Dags för Norrköpings kommun att åter ta täten i arbetet att skydda mer natur, särskilt nu när kommunen växer och mer mark kommer exploateras för bostäder och annan verksamhet.