Boletus

Över 30 år har Boletus varit verksam i Norrköping. Mestadels träffas vi under svamp- säsongen ute i någon svampskog. Där fyller vi våra korgar med alla sorters svampar vi kan hitta och sedan återsamlas vi för en genomgång av skörden. Vi försöker sätta namn på alla arter och någon i gruppen noterar arterna i en fyndlista. Claes-Göran Nilsson, eller någon annan i gruppen, beskriver artskiljande kännetecken och vi har möjlighet att klämma, känna, lukta och smaka på svamparna.

svampar

Under de senaste åren har vi haft den första träffen för säsongen vid Mårängen och det har varit en vardagkväll den sista veckan i augusti. Sen har vi fortsatt att träffas, ofta på måndagskvällen, i Vrinnevi, Abborreberg och vid Ågelsjön. Så dags har vi kommit fram till slutet av september och kvällarna har blivit för mörka för att kunna fortsätta ute. Istället kan var och en, som vill, plocka svamp under helgen och så träffas vi på Naturarium på måndagskvällen för genomgången. En annan aktivitet, som Boletus deltar i, är Naturskyddsföreningens svamputflykt på Svampens Dag, den första söndagen i september. Lite längre fram i september deltar några medlemmar i gruppen, med Claes-Göran i spetsen, vid Skördefesten på Färgargården. Då har man letat upp så många svamparter som möjligt och ställer ut dessa vid Skördefesten – en mycket uppskattad utställning! Läs gärna mer om Boletus i Wiwi Samuelssons krönika här.

svampar1
Fyndlistorna hittar du på Linköpings svampklubbs hemsida: http://svampklubben.org/