Tidigare HMV-aktiviteter

julmarknad_2014Under Miljövänliga veckan 2017, stod vi på Friskis och Svettis i badrockar och pratade miljömärkta hudvårdsprodukter.

Vi stod på Rättvis julmarknad där vi för andra året i rad sålde miljövänliga hudvårdsprodukter från Marigold. Vi hade också en tävling där besökarna skulle ge sitt bästa tips för en grön jul. Tävlingen blev populär och vi fick in många tänkvärda bidrag

utstallning_2014

Under Miljövänliga veckan gjorde vi en utställning om på temat ”Byt till eko” med hjälp av årets kampanjmaterial. Vid utställningen fanns informationsfoldrar som det blev stor åtgång på.

I år hade vi även ett samarbete med initiativet EKO-påse. Vi stod på Ica Strömmen och delade ut informationsfoldrar om bra miljövaror, medan EKO-påse bjöd på smakprov. Kampanjen fick bra respons av kunderna.

Under veckan utförde vi också 21 stycken butiksundersökningar i Norrköping där vi bland annat undersökte tillgången på ekologiskt med särskilt fokus på frukt och grönt. Ett pressmeddelande med resultatet från undersökningen skickades till lokal media.

varruset2

En favorit i repris blev det när vi ännu en gång deltog i Vårruset utklädda till bananer och räkor. Även detta år väckte vi mycket uppståndelse i publiken och många broschyrer om ekologiskt och anti-scampi delades ut.

insektshotell_2 insektshotell1Under ett möte i maj 2014 tillverkade vi våra egna insektshotell för att ha till försäljning på Färgaregårdens vårmarknad.

julgran

Första advent stod vi tillsammans med andra lokala föreningar på Rättvis julmarknad i Arbetets museum. Där sålde vi hemgjorda virkade smycken, honung från Vikbolandet, ekologiska och hudvänliga hud- och hårvårdsprodukter från Marigold och granar från Naturskyddsföreningens äng Nybygget.

Temat för miljövänliga veckan 2013 var ”100 % ekologiskt är möjligt”. Efter en välbesökt upptakt med över 30 deltagande kände vi oss inspirerade att inleda veckan. Under veckan hade vi en utställning på biblioteket, vi stod i butik och pratade med besökande samt delade ut informationsbroschyrer, vi genomförde butiksundersökningar och skickade informationsmaterial och handledning till alla grundskolelärare i Norrköping.

mvv1 mvv2

20 maj 2013 deltog vi i Vårruset och sprang eller gick loppet i räkdräkt eller banandräkt och uppmanade till att sluta konsumera scampi samt att köpa schyssta bananer (fairtrade och ekologiskt).

Det blev en lyckad aktion som gav stort genslag! Förutom alla tusentals deltagare och åskådare som såg oss, syntes vi i Folkbladet, Norrköpingstidningar och filmades av 24nt.

rakorLenaMarika Räkor och bananer

Årets trivselutflykt 2013 gick i april till Tåkern. Där mötte vi våren och en hel massa fåglar! Vi besökte det fantastiskt fina Naturumet och fikade vid vattnet. Lunch intogs efter en fin vandring.

takern_alla_5050 faglar20_1  pavagtillfika20

27 oktober 2012 besökte vi Vikbolands struts. Det var en fantastisk höstdag och vi fick se hur strutsarna föddes upp, höra om hur de levde och även se dem springa kapp ute i hagen!

struts

Miljövänliga veckan 2012. Tema djuphavsfisk. Vi hade en utställning på Norrköpings stadsbibliotek. Efter samtal med Ica Kvantum tar de bort alla dåliga fiskar de har i fiskdisken. Bra gjort!

fiskutstallning

Vårmarknad på Färgaregården 2011. Vi firar våren och deltar i den årliga vårmarknaden på Färgaregården med att sälja naturprylar och prata med besökare.

Rättvis Julmarknad dec 2011 på Arbetets Museum. Vi deltog i marknaden tillsammans med andra organisationer som arbetar mot en hållbar och rättvisare värld. Vi sålde adventsgranar från slåtterängen, kakfat gjorda av fina gamla tallrikar samt delade bord med Återbrukets fina glasprodukter.

Miljövänliga Veckan, vecka 40, 2011. Årets tema var Hållbart fiske och vi var på City Gross, delade ut info och pratade med kunder. I samband med det gjorde vi undersökning vilka affärer som inte säljer jätteräkor och på stans sushirestauranger om vilka fisk- och skaldjur de använder.

I samband med miljövänliga dagen den 9 april 2011 ville vi i handla miljövänligtgruppen uppmärksamma både ekologisk producerade och secondhandkläder. I detta syfte stod vi en förmiddag på secondhandbutiken Erikshjälpen i Norrköping och informerade främst om ekologiska kläder samt hur den konventionella produktionen går till. Det var kul att både butikens egen personal och kunder var intresserade av att diskutera ämnet vilket gjorde det till en lyckad dag.

Earth hour är en global klimatmanifestation där människor och städer uppmanas att släcka ljuset under en timme. Earth hour 2011 inträffade den 26 mars. Vi i nätverket Handla miljövänligt stod under några timmar i Dominogallerian samt i Hageby centrum och informerade om bland annat hur man genom att välja rätt sorts mat kan bidra med att minska den globala energiförbrukningen. Arrangemanget kring Earth Hour var ordnat av Norrköpings kommun.

Studiebesök
I mars 2011 besökte vi Lilla återbruket där Märta Hedin återvinner glasburkar och flaskor till vackra bruksföremål. Lilla återbruket

aterbruk1 aterbruk2 aterbruk3