Ytterö

Naturskyddsföreningen hyr ut en stuga i Gryts skärgård.

Ytterö-stugan och bryggan fotad från vattnet

Naturreservatet Ytterö–Innerö i Gryts socken bildades 1967 för att freda och bevara ett typiskt område i Östergötlands yttre skärgård. Naturskyddsföreningen i Norrköping äger fastigheten. Ytterö är 1300 m lång och 400 m bred på sin bredaste del. Ön har fantastiska klippstränder,  omväxlande skogsvegetation och även en trolsk insjö.

Sjökort med röd ring runt Ytterö

Här ligger Ytterö – stora ön rakt norr ut är välkända Harstena

Vid den lugna Gölviken finns en stuga, gäststuga, redskapsbod och utedass. Stugan har ett rum med matplats, soffgrupp och öppen spis. I sovrummet finns två våningssängar med sammanlagt fyra bäddar. Köket är utrustat med solcellsdrivet kylskåp, spis som drivs med gasol, diskbänk med fotpump för vatten från insjön och köksutrustning för sex personer. Gäststugan har en våningssäng med två bäddar. Det finns en roddbåt och en rejäl brygga. Bryggplatsen är skyddad för alla vindar. Anläggningen sköts ideellt av Naturskyddsföreningen i Norrköping.

Välkommen att besöka vårt paradis!

Uthyrning av stugan

Stugan hyrs ut veckovis till medlemmar. Bokning av sommarens veckor sker genom stugfogden Per Olsson från och med den 1 mars. Medlemmar som inte har hyrt tidigare år har förtur. Priset för en vecka är 1800 kr, veckoslut fredag-söndag 600 kr. Under juli, augusti och september hyrs stugan ut bara hela veckor. Bytet av hyresgäster sker på lördagar. OBS! I priset ingår en bokningsavgift på 300 kr som inte återbetalas vid eventuell avbokning.

Stugfogden kan upplysa om transportmöjligheter, om du inte kan ta dig dit med egen båt.

Du tar med dig mat, dricksvatten och sänglinne. Det finns madrasser, täcken och kuddar för sex personer. Du som hyr stugan får fiska med spö och med nät. Djurliv och växtlighet får inte skadas. Under vistelsen förväntas du hålla rent kring byggnaderna och anteckna observationer om växter och djur. Båtägare informeras om reservatsbestämmelserna om man ser att de inte följs.

Så här skickar du en bokningsförfrågan

Du bokar genom att skicka brev till:
Per Olsson
Dragtorpsvägen 14
618 32 Kolmården

I brevet ska du uppge

• ditt namn
  • antal personer som bokningen gäller
  • dina kontaktuppgifter
  • vilken vecka eller veckoslut som du önskar att boka
  • om du har hyrt stugan någon gång tidigare

Du som får hyra stugan får svar efter första veckan i april.
Om du inte får något svar är du välkommen att skicka en ny bokningsförfrågan nästa år.

Foton nedan: Anders Wennerblad. Härliga vyer ut mot havet och fantastiska klippor på öns utsida. Trolsk hällmarksskog och frodig insjö.