YTTERÖ

Naturskyddsföreningen hyr ut en stuga i Gryts skärgård

Foto: Jörgen Illum

Naturreservatet Ytterö–Innerö i Gryts socken bildades 1967 för att freda och bevara ett typiskt område i Östergötlands yttre skärgård. Naturskyddsföreningen i Norrköping äger fastigheten. Ytterö är 1300 m lång och 400 m bred på sin bredaste del. Ön har fantastiska klippstränder,  omväxlande skogsvegetation och även en trolsk insjö.

Vid den lugna Gölviken finns en stuga, gäststuga, redskapsbod och utedass. Stugan har ett rum med matplats, soffgrupp och öppen spis. I sovrummet finns två våningssängar med sammanlagt fyra bäddar. Köket är utrustat med kylskåp och spis som drivs med gasol, diskbänk med fotpump för vatten från insjön och köksutrustning för sex personer. Gäststugan har en våningssäng med två bäddar. Det finns en roddbåt och en rejäl brygga. Bryggplatsen är skyddad för alla vindar. Anläggningen sköts ideellt av en grupp medlemmar i Naturskyddsföreningen i Norrköping.

Välkommen att besöka vårt paradis!

Fler bilder från Ytterö

Bokning av stugan

Stugan hyrs ut veckovis till medlemmar. Bokning av sommarens veckor sker genom stugfogden Per Olsson från och med 1:e mars. Medlemmar som inte har hyrt tidigare år har förtur. Priset för en vecka är 1800 kr, veckoslut fredag-söndag 600 kr. Under juli, augusti och september hyrs stugan ut bara hela veckor. Bytet av hyresgäster sker på lördagar. OBS! I priset ingår en bokningsavgift på 300 kr som inte återbetalas vid eventuell avbokning.

Stugfogden kan upplysa om transportmöjligheter, om du inte kan ta dig dit med egen båt.

Du tar med dig mat, dricksvatten och sänglinne. Det finns madrasser, täcken och kuddar för sex personer. Du som hyr stugan får fiska med spö och med nät. Djurliv och växtlighet får inte skadas. Under vistelsen förväntas du hålla rent kring byggnaderna och anteckna observationer om växter och djur. Båtägare informeras om reservatsbestämmelserna om man ser att de inte följs.

Från och med 1 mars: Du bokar genom att fylla i formuläret nedan. Du kommer sedan att bli kontaktad av stugfogden Per Olsson som behandlar bokningarna.

*Ditt medlemsnummer finns angivet på baksidan av medlemstidningen ”Sveriges Natur”. Om ni har tecknat familjemedlemskap, finns samtliga medlemsnummer uppräknade på ”Min sida” i Naturkontakt .

Behöver du ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta Naturskyddsföreningens medlemsservice på medlem[snabel-a]naturskyddsforeningen.se eller telefon 08-702 65 77 (måndag-torsdag klockan 9-14, lunchstängt 11.30-12.30).