Vinterfåglar vid strömmen

Lördagen 22 februari, i blek vårsol och med några plusgrader, guidade Göran Esbjörnsson vetgiriga åhörare runt i Åbackarna. På programmet stod, som annonserats både i sportlovsguiden och i tidningarna, ”Vinterfåglar vid Strömmen”. Trots spännande OS-sändningar kom ett 20-tal personer, några barn med föräldrar, till samlingsplatsen nedanför Färgargården.

Göran hälsade välkommen och berättade om den mängd fåglar som matades av många barn med föräldrar. Gräsänderna dominerade stort. Men även vitkindad gås och sothöna fanns på strandkanten. De första exemplaren av vitkindad gås, som är ganska ny för oss, var rymlingar från Kolmårdens djurpark. Göran fann då ett flertal med ringar stämplade KD (Kolmårdens Djurpark). Den vitkindade gåsen har snabbt förökat sig och många kallar den felaktigt för kanadagås. Den är dock nästan dubbelt så stor och finns här i betydligt mindre flockar. Vitkindad gås har endast de senaste åren stannat kvar här. Normalt är att den flyttar ner till Holland och England över vintern.

I den uppställlda fågelkikaren kunde vi beskåda de fåglar som var ute på Strömmen. Här såg vi bl a knipa och vigg och en mängd skrattmås. Högt upp ovan trädkronorna svävade ett par stora gråtrutar. Längre uppströms mot Femöresbron trodde någon att en vit and var en albino. Men Göran, som hade snabba svar på allas frågor, berättade att det var en anka. Ankan härstammar från gräsanden och de kan tillsammans fortplanta sig och få fertila ungar. Samtidigt som Göran med sin lågmälda framtoning och stora skicklighet berättade om fåglarna kom anteckningsblocket fram hela tiden. Han hade hört en nötväcka och senare en trädkrypare. Vi såg dem båda när vi passerat Femöresbron och Brostugan. Göran antecknar alltid de fåglar han ser och hör. Noteringarna rapporteras sedan in i ett rikstäckande dataprogram ”Artportalen”. Här ser man en mängd iakttagelser från hela landet.

På väg upp mot ”Riksbron” tittade vi efter strömstare som brukar finnas här. Vi såg tyvärr ingen. Göran menade att vattenflödet var för stort så den inte kunde dyka i det strida och djupa vattnet. Tacksamma med många nya kunskaper skildes vi åt efter värmande applåder till Göran.

Klicka på en bild för att förstora den.

Text o foto: Anders Wennerblad