Värdskap på Kopparholmarna

Under sommaren kan du besöka en utställning i raststugan högst upp på Östra Kopparholmarna.

Bara 10 minuter båtresa sydost om Arkösund ligger natursköna Kopparholmarna, som är ett kommunalt naturreservat. Den korta båtresan från fastlandet tar dig ut i det yttre kustbandet och erbjuder en fantastisk naturupplevelse med vandringsmöjligheter och havsbad från flata klippor och sandstrand i en vacker skärgårdsmiljö. Under 70 år var öarna ett avspärrat militärområde. Under sommaren finns en utställning i raststugan högst upp på Östra Kopparholmarna.

Naturskyddsföreningens medlemmar turas om att vara så kallade ”övärdar”, vars uppgifter är att ta emot besökare och öppna upp utställningen. Det finns en gäststuga och en bastu som går att boka då en värd finns på plats.

Besök fina naturreservatet Kopparholmarna (pdf öppnas i nytt fönster)

Åk dit med Skärgårdslinjen

Skärgårdslinjen avgår 09.30 från Arkösund varje dag från den 8 juli till den 3 augusti. Båten avgår från Kopparholmarna kl. 16.25. Förboka gärna turen från Arkösund. Om det inte är fullt går det bra att följa med utan bokning. Kan bokas via www.skargardslinjen.com

Taxibåt kan bokas då Skärgårdslinjen inte går. Boka genom att ringa till Tomas Johansson på telefonnummer 072-381 63 69. Betala ombord.

Du kan även hyra kajak i Arkösund för en härlig ljudlös paddeltur.

Öppettider för utställningen under 2019

Lördagar 11, 18, 25 maj samt 1, 8 och 15 juni, klockan 10-19.
22 juni-25 augusti är utställningen öppen alla dagar mellan klockan 10-19.
Lördagar 31 augusti, 7, 14, 21 september klockan 10-19

Boka gäststugan och bastun

Gäststugan och bastun kan bokas då övärdarna är på plats (se datumen ovan). Gäststugan kostar 400 kr per natt, och du får boka max 2 nätter. Dusch med bastu kostar 100 kr för 2 timmar. Ring övärden på tel. 072-527 94 61.

Gäststuga och en bastu går att boka hos övärdarna under sommaren.

Samordningsansvar för värdar

Anders Wennerblad, tfn 073-150 03 68