Minnesord över Ingegerd Johansson

31-8-1922 – 9-7-2014

Det var med sorg i hjärtat vi mottog budet om att Ingegerd Johansson avlidit. Trots en kortare sjukdomsperiod var hon pigg in i det sista vidimerar nära väninnan Berit Hammarin.

Ingegerd växte upp tillsammans med syster och föräldrar på en gård i trakten av Evalund. Fadern blev utlöst från lantgården och flytten gick till Dala i Vilbergen utmed Gamla Övägen. Här bodde familjen till omkring 1950 då de flyttade till villan i Sandby, Kvillingegatan 23. Huset och trädgården på Kvillingegatan kom att bli en betydelsefull del i Ingegerds liv. Där prunkade trädgården och det mesta av olika fruktträd (som hon kunde namnge) tillvaratogs enligt principen om sparsamhet som en dygd. Hon delade generöst med sig av fruktskörden till vänner och bekanta.

Ett stort intresse Ingegerd hade var att plocka blåbär och under sin glans dagar blev de handplockade bären över 50 liter per säsong, som hon förbrukade och delade med sig av. Det var de tätortsnära skogarna som fick besök av Ingegerd per cykel. Ett favoritställe var vid Ringstad hage. Cyklandet ledde till att hon tio gånger deltog i Glan runt. En annan passion var att plocka tranbär på Naturskyddsföreningens tranbärsplockardag och därefter göra en god likör på bären.

Hennes första arbete var som barnflicka i Lysekil hos en familj från 1939 till omkring 1949. Mamman hade reumatism och behövde hjälp med allehanda sysslor och Ingegerd blev som en uppskattad extra mor. I Norrköping arbetade Ingegerd en tid på Wivex konditori på Kungsgatan sedan följde en period på Trozellisjuhuset där hon 1966 träffade arbetskamraten, väninnan Berit.

År 1982 gick Ingegerd i pension och fick mer tid över för sina fritidsintressen. Själv kom jag i kontakt med Ingegerd i början på 1980-talet när jag startade en fågelcirkel. Hon blev en flitig deltagare och engagerade sig snart i Fågelföreningen i Norrköping (FiNk:s) verksamhet och även Naturskyddsföreningen i Norrköping fick stor del av Ingegerds arbetsiver. I båda föreningarna deltog hon i kaffegrupperna under många år och bidrog med hembakat bröd. Vid öppet hus på Naturarium var hon en trogen medhjälpare och i Naturskyddsföreningens ängsgrupp på Nybygget hjälpte hon till så länge krafterna räckte. Hon var även en idog deltagare på föreningarnas olika aktiviteter bland annat tjejskådningen i FiNk.

Ingegerd hade inga problem med fritidssysselsättningar eftersom hon inte hade någon tv som reserverade hennes tid, men hon var ändå väl orienterad i samhällets skeenden genom tidningen (NT) och radion.

Våren 2008 flyttade Ingegerd från det kära huset och trädgården, som blivit mera betungande och bosatte sig i en lägenhet på Vilbergsgatan. Fram till omkring 86 års ålder var cykeln ett pålitligt fortskaffningsmedel. Sedan blev det apostlahästarna som förde henne till ett favoritställe en gång i veckan Sockerbagarn i Vilbergens centrum, Söderledskyrkan och Vrinneviskogen på jakt efter blåbär.

Vi som kom i kontakt med Ingegerd i föreningarna kommer att minnas henne som en mycket arbetssam, trogen och godhjärtad föreningsmänniska.

Göran Esbjörnsson (tidigare ordförande i FiNk och Naturskyddsföreningen Norrköping)

Ingegerd