Kort berättelse och bilder från holkvandringen 7:e maj

Det var inte precis någon trängsel och vädret var väl det som skrämde en del att stanna hemma, men på Nybygget kom det inte droppe även om det var lite kyligt. Vi hann inte kolla alla 47 holkarna, men flera blev undersökta. Flera innehöll bon från förra året och på en av bilderna kan man se hur den svartvita flugsnapparen helt sonika byggt sitt bo ovanpå ett talgoxebo där äggen skymtar fram i bomaterialet.

I en annan holk uppe vid magasinet hade blåmesen lagt 12 ägg och i åtminstone fyra holkar hade talgoxar etablerat sig. På en trekantig holk som sitter i ett körsbärsträd ser man en svartvit flugsnapparhanne intresserat sitta på holkens framsida. En specialholk för trädkrypare hade också fått hyresgäster. Pingstliljor, påskliljor, backsippa och mängder med gullvivor och liljekonvaljer i vardande prydde omgivningarna kring torpet. En älgko iakttog oss nyfiket från ett hygge strax norr om Nybyggeängen.
Den utlottade fågelholken förärades den lyckliga vinnaren Lena Johansson.

Fotografierna är tagna av Lena Johansson.