Esterön en outnyttjad resurs

Naturskyddsföreningen ordnade för tredje året en utflykt till Esterön med fokus att plocka ilandflutet skräp, njuta av naturen och umgås.
Det var inte första gången vi gjorde detta, utan vi var där även 2012 och 2013. Den här gången var vi 16 frivilliga, men många fler visade intresse, så tyvärr fick vi säga nej till ganska många. Kultur och Fritidskontoret betalade taxibåtresan, som fick köra två turer. Det gjorde det möjligt för oss att utföra städningsarbetet, som ju ligger i allas intresse.

Ön har en oerhört vacker natur, så att det är naturreservat är lätt att förstå. Dessutom betas en stor del av ön av nötkreatur, så att hagmarkerna hålls öppna, nödvändigt för att bevara den biologiska mångfalden. Ön har en fantastisk flora och gamla fina lövträd.

2013-05-18 Esterön städas Naturskyddsfören 001

Torpet Afrika som ligger på västra sidan av ön är från slutet av 1700 talet och det är upprustat av Kultur och Fritidskontoret med stöd från Länsstyrelsen och det är en njutning att veta att man bevarar en så fin kulturlämning.

När vi var där första gången 2012, och samlade skräp så fyllde vi 30 stora plastsäckar till brädden. Året därpå fyllde vi 58 stora säckar.

Med stor spänning emotsåg jag denna gång om det kanske inte kommit något nytt från havet eftersom det var så rent för två år sedan. Men jag bedrog mig, vi täckte nog upp nästan hela stranden runt ön och fick ihop 13 säckar, trist att det kommer in så mycket skräp under bara 2 år.

Vid avslutat värv, fikade vi vid torpet Afrika, dit vi tidigare burit och lagat ilandflutna trädgårdsbord, samt njöt av häckningarna i de fågelholkar vi satte upp vid förra besöket.

Vi som varit där, har naturligtvis jobbat helt ideellt, och det planerar vi att fortsätta med. Naturskyddsföreningens verksamhet fokuserar på att bibehålla och helst förbättra den biologiska mångfalden och att värna miljön i allas intresse!

Vi önskar att fler ska få njuta av den fantastiska ön Esterön. Det är Esterön och norrköpingsborna värda.

Cecilia Ambjörn.

Naturskyddsföreningen i Norrköping.